divendres, de desembre 04, 2009

LA RIQUESA DEL CATALÀ

Un exemple de la riquesa del català, és el nombre d’accepcions d’una simple paraula, com por ésser la molt coneguda i freqüentment utilitzada que fa referència als atributs masculins:COLLONS.

-Si va acompanyada d’un numeral, té significats molt diferents. Així, UN significa car (val un colló); DOS,en masculí, significa valentia (té dos collons) i en femení, admiració i veritat com un temple, (L'Atlètic ha guanyat dues Copes d'Europa i dues Recopes verdaderes de collons ); TRES significa menyspreu (m’importa tres collons); TRETZE significa el guinyo, ( L'Atlètic ha guanyat tretze collons de Copes del Rei), QUINZE significa patriotisme (L'Atlètic ha guanyat quinze Campionats de Catalunya de collons) i DISSET significa enveja (Les disset lliges dels collons de l'Atlètic).

-El verb canvia el significat: TENIR indica valentia (aquell de l'Atlètic té collons); però amb admiració pot significar sorpresa (té collons!); i amb afirmació significa enveja (quins collons que té!). El verb POSAR indica un repte, sobretot segons on es posen (va posar els collons damunt de la taula!).

-El temps del verb utilitzat, canvia el significat de la frase: Així el PRESENT indica molèstia o fàstic (Encara anem primers, no em toquis els collons!), el REFLEXIU significa vagància (l'extranger s’està tocant els collons!), i l’IMPERATIU significa sorpresa (toca’t els collons!).

-Els prefixos i sufixos modulen el seu significat: A expressa por ( El rival está acollonit), DES significa riure ( A la festa ens vam descollonar de riure), UT indica perfecció (un sopar collonut) i ASSOS indica indolència o abúlia ( quins árbitres més collonassos).

-Les preposicions matisen l’expressió : DE significa quantitat (a Can Salas feia un fred de collons) o també èxit (ha anat de collons guanyar tants títols!), PER significa voluntarietat (guanyarem per collons!); i SENSE indica covardia (és un equip sense collons).

-El color, la forma, la polidesa o la mesura, també tenen significat : el color VIOLETA significa fred o que has rebut una pilotada (em van quedar els collons morats!); la FORMA significa cansament (tinc els collons quadrats de tant córrer); el DESGAST indica experiència (en tinc els collons pelats d'anar per aquests camps de Deu!); i la MESURA expressa rancúnia (en tinc els collons plens de que ens arbitri el Bip-Bip!).

-La mida i la posició són importants: la MIDA (els té ben grossos), i la POSICIÓ (els té ben posats). Però hi ha una mida màxima que no es pot superar (té uns collons com el Palla!). Si s’ultrapassa la mida màxima, aleshores indica vagància o feixuguesa (Al tiet li pengen, se’ls trepitja!). I també existeix una MIDA mínima: (de colló de mico).

-L'INTERJECCIÓ significa sorpresa (collons!) o desengany (quan falles un gol a 20 cms. de porta.: collons!) i quan un t'emprenya massa, no hi ha frase tan afortunada com dir-li: "ets un torracollons!".

- Científicament són molt importants, ja que en aquest lloc hi resideix la VOLUNTAT (ho farem de collons!) i d’aquí en surten les ordres (em surt dels collons!).

-L’estat anímic queda molt ben reflectit: Així, el DEPRESSIU cuan ha perdut un partit diu: tinc els collons per terra, i l’EUFÒRIC diu: el partit ens va sortir de collons!.

- Són molt importants en joieria: El Mamatroques, entrenador del Samba dels anys 80 deia sempre: “si això és un equip, els meus collons son perles i la meva tita un llingot d'or”.

-Son signe de desaprovació, quan un diu una tonteria: Quina collonada!, i per als amants de la gastronomia, no hi ha res millor que finalitzar un bon sopar, tot i dient: RECOLLONS, quin sopar!.

-Finalment, ja que heu tingut la paciència de llegir-me, permeteu-me acabar dient-vos: ELS FREIXA I ELS DE L'ATLÈTIC SOU COLLONUTS!.

3 comentaris:

titi ha dit...

bé bé
a ki se li ha acudit aquest escrit
tan collonut?
veig que tenim collons per dir les coses pel seu nom
res mes
bon nadal
besotes
titi

ramir ha dit...

I que tants kullons jo no em moc d'aqui,aixi s'expresan els okupes

Anònim ha dit...

i per COLLONS els meus.